باورهای معرفت شناختی و اهداف پیشرفت اجتماعی -
نویسنده:
بهاره ابراهیمی- مظهر بابایی
مترجم:
-
سال نشر:
۱۴۰۱
صفحه:
۲۱۵
نوبت چاپ:
۱

توسعه‌ی هر کشوری به چگونگی بهره­وری عوامل تولید، سطح آموزش و شیوه تعلیم و تربیت آن کشور بستگی دارد. لذا نیروی انسانی که مهم‌ترین درون‌داد سازمان‌ها محسوب می‌شوند، به جهت نقش مهم و خطیری است که در امر تعلیم و تربیت برعهده دارد.عوامل گوناگونی می­تواند تعهد فرد را در نهاد مدرسه تحت تاثیر خود درآورد. دو عامل بسیار مهم و اثر گذار بر تعهد شغلی ۱. باورهای معرفت شناختی ۲. هدف پیشرفت فرد به خصوص در حوزه اجتماع می‌باشد.باورهای معرفت شناختی به مفاهیم ذهنی افراد درباره ماهیت دانش، شناخت و دانستن اشاره می‌کند.از دیگر عوامل موثر بر تعهد در نهاد مدرسه، انگیزه‌ی پیشرفت است. منظور از پیشرفت اجتماعی؛ دلایل، قصد و انگیزه افراد یا هدف‌هایی است که افراد برای خود انتخاب می­کنند تا به پیامدهای اجتماعی خاص برسند.

در این کتاب سعی شده است تا اندیشه­ی تعهد به عنوان یکی از موضوعات مهم مربوط به آموزش و پرورش، بررسی شود و به تحلیل و واکاوی این پرسش‌ها پرداخته است: چه عواملی تعهد شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، چگونه تعهد معلمان افزایش می‌یابد، مولفه‌های موثر بر باورهای معرفت شناخی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی چیست؟ چه مولفه‌هایی و چه ارتباطی بین متغییرهای تعهد، باورهای معرفت شناسی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی وجود دارد؟ چگونه می‌توان براساس باورهای معرفت شناسی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی، میزان تعهد شغلی معلمان را سنجید؟ آیا باورهای معرفت شناختی و هدف پیشرفت اجتماعی بر میزان تعهد شغلی معلمان اثر گذار است؟

فهرست مطالب

عنوان                     صفحه

تعهد: انواع، نشانه‌ها و پیامدها ۲۷

مقدمه. ۲۹

تعهد. ۳۳

انواع تعهد. ۳۵

تعهد شغلی.. ۳۶

نشانه‌های تعهد شغلی.. ۴۶

تعهد شغلی و اثرات آن.. ۴۹

شاخصه‌های افراد برخوردار از تعهد شغلی.. ۵۰

تقویت تعهد شغلی.. ۵۱

راه‌های تقویت احساس تعهد در بین کارکنان.. ۵۲

عوامل مؤثر در تعهد شغلی.. ۵۶

باورهای معرفت‌شناختی. ۵۹

باورهای معرفت‌شناختی.. ۶۱

باور داشتن یعنی چه؟ ۸۸

معرفت‌شناسی اسلامی. ۹۳

معرفت‌شناسی اسلامی.. ۹۵

معرفت‌شناسی در اسلام. ۹۷

طبقهبندی معرفت در اسلام. ۹۸

تعامل معرفت‌شناسی و روان‌شناسی. ۱۱۱

تعامل معرفت‌شناسی و روان‌شناسی.. ۱۱۳

معرفت‌شناسی در روان‌شناسی.. ۱۱۹

معرفت‌شناسی شخصی.. ۱۲۱

مدلهای باورهای معرفت‌شناختی. ۱۲۵

مدلهای باورهای معرفت‌شناختی.. ۱۲۷

مدل باورهای معرفت‌شناسی شومر. ۱۳۲

مدل فورد ۱۳۴

مدل دوئک و لگت... ۱۳۸

مدل الیوت و‌هارکیوکز. ۱۳۹

نظریه‌های گرایش- هدف.. ۱۴۰

مدل الیوت و مک گریگور ۱۴۵

ویژگیهای افراد با جهتگیریهای متفاوت.. ۱۴۸

ویژگی افرادی با جهتگیری معطوف به یادگیری.. ۱۴۸

جهتگیری معطوف به عملکرد ۱۴۹

مدل اسپتاین.. ۱۵۳

نظریهی اهداف پیشرفت در کمکخواهی.. ۱۵۷

گرایش به هدف و رابطه‌ی آن با پیامدهای انگیزشی و شناختی.. ۱۵۸

نظریههای جهتگیری هدف اجتماعی.. ۱۷۴

هدف‌های پیشرفت اجتماعی.. ۱۷۸

انگیزش‌... ۱۷۸

انگیزش درونی و بیرونی.. ۱۸۰

انگیزش پیشرفت... ۱۸۰

تاریخچه‌ی جهتگیری هدف (هدف پیشرفت) ۱۸۱

اهداف پیشرفت و خودکارآمدی.. ۱۸۱

جهت‌گیری هدف- پیشرفت... ۱۸۲

انگیزش اجتماعی.. ۱۸۵

انگیزش گروهی.. ۱۸۵

کارآمدی جمعی.. ۱۸۸

همنوایی و اطاعت... ۱۸۸

اطاعت... ۱۸۹

اهداف اجتماعی.. ۱۸۹

نظریههای اهداف پیشرفت... ۱۹۰

خلاصه و جمعبندی.. ۱۹۵

منابع و مآخذ. ۱۹۹

منابع فارسی.. ۱۹۹

منابع لاتین.. ۲۱۰

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved